اول از همه یه تعریف کلی از سئو ببینیم!

سئو رو میشه مجموعه‌­ای از تکنیک‌­هایی تعریف کرد که میان استراتژی وبسایت رو تغییر میدن!!!

اول اینکه می‌دونیم، سئو یه فرایند ساده نیست و نیاز به علم داره.

دوم اینکه موتورهای جست­جو هم چون مدام الگوریتم‌­های رتبه‌­بندی رو تغییر میدن، قابل پیش‌­بینی نیستن.

پس وظیفه ما به عنوان مهندس سئو، اینه که همیشه خودمون رو بروز نگه‌­داریم !!

حالا بریم سراغ استراتژی­‌های سال 2020 :)

این مهندسی منحصر به فرد، سه تا استراتژی ثابت داره

  • سئو توی صفحه
  • سئو خارج از صفحه
  • سئو تکنیکال

بریم ببینیم هر کدوم چی هستن :)

وقتی از سئو داخلی یا On-page SEOحرف می‌زنیم، منظورمون کارکردن روی تمام اصول و تکنیک‌­هایی هست که توی وب­سایت خودمونه، یعنی جاهایی که کاملا روش اختیار داریم.

وقتی هم که از سئو خارجی یا Off-page SEO حرف می‌زنیم، منظورمون درست‌کردن وضعیت از نگاه دیگران هست، یعنی جاهایی که ما به­‌طور کامل روش کنترل نداریم.

تنها تفاوت این دو استراتژی اینه که شما توی کدوم قلمرو فعالیت می­‌کنی و گرنه این دو استراتژی مکمل همدیگه هستن و موتورهای جست­جو بینشون تفاوتی قائل نمی­شن و فقط صحبت از یه طبقه­‌بندی هستش!

حالا مهم­‌ترین استراتژی رو بررسی کنیم.

قبل اینکه بخواییم سئو رو روی وب­سایت‌مون اعمال کنیم، باید چارچوب رو محکم کنیم، سئو تکنیکال دقیقا چیزی هست که بهش نیاز داریم تا این چارچوب رو درست کنیم.

  • بدونه سئو تکنیکال دانش ما توی این زمینه نصفه نیمه‌­اس .

 

یه نکته مهم بگم بعد بریم سر استراتژی‌­های خودمون.

هر حوزه شغلی‌­ای شیوه بهینه‌­سازی وب­سایتش با حوزه شغلی دیگه‌­ای فرق می‌­کنه !! این وظیفه منو شما به عنوان یه سئو کار هست که صنعت شغلی رو بررسی کنیم و بفهمیم برای مخاطب ما چی مهمه تا بتونیم بهترین استراتژی‌­ها رو به کار بگیریم.

خب بریم سراغ هدفمون از نوشتن این مقاله یعنی همون استراتژی‌­های سال جدید :乀

 

1. یه لیست از موضوعات درست کن

مهم­‌ترین قدم اینه که شما بیایی موضوعاتی که می­‌خوایی ماه بعد انجام بشه رو لیست کنی و بعدش بیایی براساس میزان جست­جو یا شناختی که از مخاطبت داری اونا رو الویت‌­بندی کنی. توی این کارم می‌­تونی از چندتا ابزار رایگان استفاده کنی مثل این موردا.

 

  • Google Keyword Planner

  • io

  • Google Trends

  • SEMRush یا

    GrowthBar

 

  • حالا بیا برای هر کدوم از این موضوعات یه چیزی حدود 10 الی 15 تا کلمه­‌کلیدی تهیه کن و بعدش برای هر موضوع متناسب با این کلمه‌­کلیدی‌­ها چندتایی­ مقاله بنویس

اول درمورد کلمه کلیدی یه چیزی بگم .

یه تغییر بزرگی که توی موتور­های جستجو ایجاد شده اینه که اگه از کلمه‌­کلیدی زیادی توی متن استفاده کنی، موتور جست­جو می‌­فهمه که فقط به‌­خاطر افزایش رتبه این کارو کردی و به سایتت ضرر می‌­زنه. جالبه بدونید رتبه‌­بندی جدید موتور­های جست­جو به میزان پاسخی هست که شما به خواسته‌­های مخاطبت میدی!خب حالا این مشکل رو چه‌­جوری حل کنیم؟؟؟؟      کلمه‌­کلیدی دُم‌دراز (longtail keywords)

کلمه‌­کلیدی دم‌­دراز یعنی کلمه‌­کلیدی‌­ای که طولانیه و از چندتا کلمه درست شده.

خب برگردیم به موضوع خودمون، به این استراتژی که گفتم، میگن مدل خوشه محتوایی یا topic cluster، خب چی هست اصلا ؟؟

این مدل میاد بین قسمت‌­های مختلف محتوا یه ارتباط معنایی ایجاد می‌­کنه، اینطوری که دسته‌­ای از مطلب‌­ها به یه موضوع خاص مربوط‌­اند. با این استراتژی گوکل یه محتوا رو دیگه به تنهایی ارزیابی نمی‌­کنه، بلکه میاد محتوا رو براساس ارتباطش با محتواهای دیگه ارزیابی می‌­کنه!

خب اینم بگم، بعد بریم استراتژی بعدی

این مدل خوشه محتوایی دو قسمت داره:

  • یه هسته داره (Pillar)
  • یه شاخ و برگ‌­های محتوا (Cluster)

 

2. برای هر موضوعی که توی مورد اول انتخاب کردی یه صفحه بساز

الان که داریم از رتبه­‌بندی موتورهای جستجو حرف می‌­زنیم، باید بدونیم که گرفتن رتبه خوب، برای یک صفحه با تعداد کلمه‌­کلیدی کم، یه چیزه تقریباً غیر­ممکنه.

پس بیا برای هر موضوعی که توی مورد اول نوشتی و توی مورد دوم کلمه‌­کلیدی براش پیدا کردی، یه صفحه بساز که محتوای قوی داشته باشه. اینجوری شما چندین صفحه با تعدادی کلمه‌­کلیدی دم‌­دراز داری، دقیقا چیزی که موتو­های جستجو دنبالشن.

 

3. از لینک بیلدینگ، link building استفاده کن

تا اینجا موردهایی که گفته شد، استراتژی در زمینه سئو، توی صفحه وب بود. اما الان یه مورد رو بررسی می‌­کنیم که به سئو خارج صفحه کمک می‌­کنه.

لینک بیلدینگ یه فرآیندی هست که شما به کمک اون مخاطب رو به سمت صفحه راهنمایی می­‌کنی یا اگه بخوام راحت‌­تر بگم این لینک‌­ها مثل خیابونی می‌­مونن که مخاطب رو به سایت شما می‌­رسونن.

وقتی از این لینک‌­ها استفاده می‌­کنیم، موتور­های جست­جو به راحتی می­‌تونن بین صفحه­‌ها رفت‌­و­آمد کنن.

راستی یه نکته‌­ای.

شما می‌تونی از این لینک‌­ها توی وب­سایت خودت هم استفاده کنی و مخاطبت رو از یه صفحه وب به صفحه دیگه‌­اش ببری که این میشه سئو داخلی.

 

4. قبل این که فایلی رو توی وب­سایتت آپلود کنی، حجمش رو کم کن

این مورد اغلب به عنوان یه نکته‌­ی کوچیک بیان میشه، اما همیشه کوچیک­ترها زبل ترن :)

پس به این نکته یه توجه ویژه داشته باشیم.

بریم ببینم چیکار باید بکنیم.

با بزرگ­تر شدن وب­سایتت کم­‌کم باید محتوای بیشتری برای مخاطبت ارائه بدی، خیلی بهتر میشه اگه این محتواها تصویری باشن مثل فیلم و عکس. اما مشکلی که هست حجم این فایلا زیاده و باعث میشه مخاطبت اونا رو دانلود نکنه و کم‌­کم مخاطب رو از دستشون بدی. مهم‌­تر اینکه این حجم‌ای بالا، باعث میشه، سرعت سایتت بیاد پایین و این میشه یه نکته منفی برای موتور­های جست­­جو.

پس حتما قبل از آپلود فایل‌­ها اونا رو بهینه optimze کن. برای این کارم می‌تونی از سایت TinyPNG و یا Squoosh استفاده کنی.

 

حرف آخر من به شما

توی این مقاله دیدیم، موتور­های جست­­جو چقدر باهوش‌شدن و هر کلک مارو می‌­فهمن. پس تنها راهی که میشه این موتور­های جست­­جو رو راضی نگه‌­داشت، اینه که همیشه خودمون رو به‌­روز کنیم و کلک‌­های جدید یاد بگیریم. اگه کلک دیگه‌ای هم بلدی، خوشحال میشم بهم بگی : )

 

موفق باشی:)

 

منبع

 

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها